FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:17-10-2007 00:54:21
Afsender:Klaus K
Email:kk@dmd.dk
Emne:Ikke for at gøre dig ked af det ...
Tekst:
Ebbe - det er ikke for at slå dit humør ned, men jeg tror ikke du skal forvente noget særligt af musik som abonnement. Det har været i funktion i et par år nu i USA, og det er i-k-k-e nogen succes.

Den helt ubetinget største succes på dette område hidtil er nu engang iTunes - og jeg tror den danske pladebranches ord skal ses i sammenhæng med, at mange af de større selskaber er kommet i lommen på iTunes, fordi de er de eneste der har haft succes. De prøver med små pip at skræmme Apple - hvilket jo bare er en joke ...

Jeg har selv lige meldt mig til Emusic, bare for at prøve - og hentede en håndfuld sange på deres åbningstilbud. Men da jeg ikke havde været på siden i et par uger, og de trak pengene på min konto (i overensstemmelse med aftalen), så sagde jeg abonnementet op. For jeg synes ikke jeg havde brug for det.

Det siger jo næsten sig selv - ville du betale fx 100 kr for et abonnement, hvis du kunne slippe? Det kan du med iTunes - det er gratis at benytte. Du betaler kun for de tracks du vil have helt og fuldt ned på din PC ...

Jeg beklager, men det er altså den løsning flertallet vil have - og her taler vi om et flertal på mere end 99% af publikum (mig selv og min familie inklusive) - altså den betalende del af publikum.

Og hvad så med dem, der ikke har villet betale hidtil? vil du spørge. Well - jeg tror de er til fals for et mere fleksibelt iTunes, med flere pris tilbud - med enkelte gratis tilbud fra tid til anden - og naturligvis med mp3-løsningen, som du ved vi går ind for.

Alt det andet om musik-abonnement og "musik som vand" ... det er kun fantasi i hovederne på de såkaldte IT-eksperter og "fremtidsforskere". Ja - deres forudsigelser er også en joke. For publikum ønsker det ikke sådan. Musik bruges af folk til at profilere sig selv udadtil - bl.a. af denne årsag er "musik som vand" en dårlig ide på internettet.

I virkeligheden ønsker de fleste jo ikke at betale noget, hvis de kan slippe. Dér hvor du kan få nogen til at foretage et køb er i impuls-situationen - man hører en sang, eller kommer til at tænke på en sang - og så må man bare have den ... lige nu. Jeg havde nær tilføjet: Koste hvad det vil. Det er denne situation, online-shops skal tage højde for - og dette publikum de skal servicere. Og det gør iTunes glimrende.

Men hvis de havde mere konkurrence, ville de naturligvis gøre det endnu bedre - og dette kunne fx. betyde en mere elastisk pris-politik til glæde for publikum.

KK