FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:30-11-2006 02:35:29
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Om at betale eller undvære ...
Tekst:
Hej Ole - ja, det lyder umiddelbart lidt gammeldags "Drop kopierne, bevar originalerne" - men mon ikke det hentyder til Søren Fauli som én af originalerne?

Det er jo hele humlen, at hvis folk i bund og grund vil kopiere film og musik i stedet for at betale for den - så ender det sgu med, at vi kommer til at lære at undvære sådan nogen som Fauli (og en masse andre, herunder DmD) - vil vi det?

Dette spørgsmål er helt seriøst ment, for det er netop sådan nogen små lokale kunstnere, der udtrykker sig på et lokalt sprog som vores, vi kommer til at undvære, hvis ikke den brede del af befolkningen betaler ...

Det gør de heldigvis stadig - men mange er jo faldet fra, herunder en masse p2p-brugere. Jeg synes dog lige for tiden, at der er lys forude - CD-salget er på vej op igen. Jeg tror at december vil sætte rekord - og jeg tror at CD-salget i 2006 vil være større end i 2005 - vi får se ...

Endvidere begynder nogen musikbutikker især iTunes at fungere fint. På iTunes behøver man kun at skrive sin mailadresse og sit kortnummer første gang - herefter kan man bare hente, hvad man vil - og bliver efterfølgende trukket på kontoen ... det kører.

Der er nu kun tilbage, at hardware-branchen, it-branchen & indholdsbrancherne bliver enige om en format standard for musik og filmfiler på nettet - sådan at alle kan spille alle deres købte varer på deres afspillere uden bøvl.

Dine spørgsmål: "Filmbranchen ville have et lige så stort problem som musikbranchen, hvis den insisterede på kun at distribuere sin film som eksemplarsalg. Piratkopieringen af film ville stige dramatisk, hvis man ikke kunne få fat i film som "metervare", dvs. leje-video, men kun kunne få dem som købefilm."

Det er ikke det, jeg mener med metervare. Med metervare tænker jeg modsat mærkevare. Filmudlejning er en mærkevare, fordi du bestemmer selv hvilken film du vil leje, og betaler dermed kun for lejen af nøjagtig dén film.

Hvis du gør musik og film til metervarer - siger du: I kan tage hvad I vil, det koster det samme uanset, hvad I tager & hvormeget I tager. Ligesom et TV-abonnement. Dette vil gøre al musikken ens, og temmelig sikkert dårligere. Og masser kusntenere vil ikke deltage i det. Kunstnere er jo stolte mennesker - de er ikke købmænd, for hvem varen de sælger er ligegyldig. De lever og ånder for deres musik (og deres film).

Piratkopieringen af film ER steget dramatisk i takt med bredbåndets udbredelse - til skade for DVD-salget. Der er jo en grund til, at det nu er Fauli, der råber op - og ikke mig ... ;-)

"Klaus, du siger altid det er fildelingens skyld, at folk opfatter musik som filer, man kan kopiere og gøre med hvad man har lyst til. Men den opfattelse ville folk da stadig have, selvom det skulle lykkes at udrydde al p2p-fildeling?"

Det mindes jeg nu ikke at have sagt. Men det er klart, at jo flere kopier, der laves at musik / film (af ligegyldigt hvad) jo lavere bliver værdien af "originalen" - her forstået som retten til at sælge musikken / filmen. Når alle folk i verden har en bestemt vare bliver dens værdi = nul. Der må være en matematisk formel, der beviser dette ...

"Ja, det er musikbranchens ret at distribuere musikken på en måde, som ikke svarer til folks forbrugsmønster. Spørgsmålet er, om det er klogt og om man kan få folk til at ændre deres forbrugsmønster?"

Sålænge øvelsen dybest set går ud på at vænne en hel generation (næsten) til at betale igen, så er der jo ikke så meget andet at gøre, hvis man altså gerne vil overleve ...

Klaus K.