FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Klaus K
Email:kk@dansermeddrenge.dk
Emne:Håbløst forældede - og stolte af det
Tekst:
"Tak for svar. Du hopper let hen over argumentet om at forretningsmodellen er håbløst forældet."

Dette ord "forretningsmodellen" bliver benyttet i flæng af pladebranchens kritikere - som regel folk, der ikke ved hvad de taler om. Det er måske for meget at forlange, at de skal forstå det - men "forretningsmodellen" går jo dybest set ud på at sælge rettigheder til at lytte til musik.

Vores forretningsmodel har ændret sig en lille smule siden p2p og cd-brænder udbredelsen - hvor vi før kunne udgive et nyt album som en CD-skive m. et cover & en mindre booklet - og herefter gå på tourne for at skabe interesse for albummet. Situationen er idag omvendt: Nu udgiver vi et album som promotion for en tourne.

Albummet er nu pakket bedre ind - der er mere "udenoms"-halløj - og udgifterne til selve musikken (indholdet af albummet) bliver holdt i kort snor. Alle kunstnere, der ikke kan levere varen ved koncerter er forsvundet fra branchen. Selv om de måske var dygtige plade/studie kunstnere.

Samtidig er download-markedet begyndt at krybe frem ligeså forsigtigt - vi sørger så vidt muligt for at alle online-shops får vores albums - og så vidt muligt uden generende drm-begrænsninger. Vi sælger ca 3% af vores albums som downloads - de 97% af omsætningen på vores indspillede musik er med andre ord CD-er eller DVD-er.

Og hvad er det så du beder mig om? At jeg skal droppe de 97% ... ? Flush them down the drainpipe? At please folk som dig, der under ingen omstændigheder vil betale for indspillet musik alligevel, bare for at kunne kalde os "moderne" ... ? Ville det ikke være for latterligt?

Jeg er jo egentlig fuldstændig ligeglad med, om du kalder vores forretningsmodel "håløst forældet" - be my gust, Ebbe. Vi lever jo netop på at være "unikke", "autentiske", "gammeldags" - det er jo præcis det, du kalder "håbløst forældede". Men under alle omstrændigheder er alt dette jo ligegyldigt, for det er kun ord - ord uden indhold.

Så jo - vores forretningsmodel er håbløst forældet, ligesom vi selv er - og vi er sgu stolte af det ... :-)



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum