FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP

Afsendt:18-10-2007 02:39:41
Afsender:Klaus K
Email:kk@dmd.dk
Emne:Et kendt fænomen
Tekst:
Det er et kendt fænomen, at de kommercielle radiostationer kun spiller ganske få nye sange - 29 svarer til 2½ procent af det samlede antal nye udgivelser i DK sidste år. (Bemærk disse tal gælder kun de kommercielle stationer - og ikke DR's P3 og P4.)

Til gengæld spiller de kommercielle radioer jo mange gamle hits. DmD oplever fx. at de kun vil spille Hvorlænge vil du ydmyge dig? - og ingen af alle vores andre hits. Men vi er ikke sure over det, sålænge der er stærk mistanke om, at overdreven afspilning på kommerciel radio i DK = lavt salgstal.

Måske skulle radioerne kigge lidt mere selvkritisk på disse oplysninger - går du dybere ned i tallene vil du nemlig se, at radioerne slet ikke spiller de sange, som publikum køber. Sidste år blev de 10 bedst sælgende sange i DK slet ikke spillet på kommmerciel radio ...

Det kunne jo være, at de skulle holde op med at forsøge at opdrage på lytterne og deres musiksmag - og i stedet bare sende det musik, lytterne beder om. Det kunne jo måske løse nogen af de store økonomiske problemer radioerne sidder med. Men det er jo nok ikke så trendy blandt smarte radio-DJ's at spille Kim Larsen ;-)

Og Kim Larsen selv er formentlig glimrende tilfreds med situationen som den er ...

Klaus K

PS: Bemærk, at antallet af musikudgivelser i DK er faldet med 21% ialt i de sidste 3 år. Dette er en 100% konsekvens af den store gratisbrug af musikken - først og fremmest fildelingen ...