FORUM
Ris, ros, diskussioner, mm ...
DmD-SHOP
Afsender:Klaus K
Email:kk@dmd.dk
Emne:Ja - hvad skal der gøres?
Tekst:
Jeg har læst indlæggene på Comon - det er jo nøjagtig det samme, folk skriver som for 5 år siden. Jeg orker ikke at gengive alle de tåbelige indlæg - blot sige dette:

Dette er IKKE et teknologisk spørgsmål, men et moralsk. Musik findes til salg på nettet - iTunes og mange andre steder. Det står alle frit for at købe musikken - eller lade være - men ingen skal komme og sige, at "branchen er teknologisk bagud" eller "det er for besværligt" - eller "jeg var nødt til at piratkopiere, fordi branchen ikke har sørget for en ordentlig distributionskanal" - for det argument gælder ikke længere.

Det bedste, EU kan gøre for musikken på internettet er at tillade download-butikkerne at gemme folks betalingskort numre (som iTunes gør) - sådan at folk ikke skal have kortet frem hver gang de skal købe en sang til 8 kr.

Dette vil - sammen med en øget markedsføringsindsats fra butikkernes side - kunne fordoble omsætningen i download musik-butikkerne på kort tid. Til glæde for kunstnere og selskaber.

Dine argumenter om den store piratkopiering af faste medier i u-landene kan du ikke bruge som argument her i EU, Ebbe - jeg vil antage at piratkopiering på fastmedie i EU udgør under 1% og derfor ikke noget EU behøver tage sig af.

Dit argument om, at vi i EU skal implementere en forretningsmodel som det brasilianske Techno Braga holder heller ikke. Det system findes mange steder i lukkede klubber rundt omkring - der er slet ikke tale om piratkopiering, hvis opretshaverne tillader kopieringen. Det vil man som ophavsmand som udgangspunkt kun gøre, hvis man ikke kan tjene penge på salget af sin musik på andre måder - (hvis man fx. er en ny eller ukendt kunstner) - Radiohead hører til undtagelsen, og deres stunt kan gøres én gang, så er den potte ude.

Som du selv har sagt mange gange: Al digitalt indhold kan kopieres - ja, og hermed er ideen om andre forretningsmodeller død i denne diskussion. For ligegyldigt hvilken forretningsmodel man benytter, vil der alligevel altid være nogen der kan sprede indholdet via nettet.

Det er derfor ikke helt ude i skoven at foreslå blokering af opkoblinger, der bliver piratkopieret kraftigt gennem. Der er nødt til at være en konsekvens af brud på de love, som skal sikre kunstnerne betaling.

Når det er sagt vil jeg sige, at jeg bryder mig heller ikke om total-overvågning af nettet (eller andre steder) - og jeg bryder mig især ikke om ideen om at EU-kommissionen skal oprette en kostbart "agentur" der skal kontrollere piratkopiering.

Jeg er i det hele taget modstander af, at vores branche skal have hjælp fra staten eller EU til at løse vores problemer. Når staten blander sig, går det altid i kage - og dem, der har glæde af statslig indblanding i en branche er sjældent dem, der er bedst til deres arbejde - men derimod dem, der er bedst til at slikke systemets repræsentanter you know where ... dem, der har mest "flair" for "det politiske liv", og ikke har noget imod at få den specielle smag i munden.

Der er kun én fornuftig vej frem, og det er at forklare folk, at de skal holde op med at piratkopiere.

Klaus K



Dit navn:
Din email:
Overskrift:
Din tekst:




Oversigt alle rum